Welkom! Programmamaker, schrijver en documentair journalist Michiel Driebergen (32) werkt voor Radio 1 en landelijke dag- en weekbladen. Enkele maanden per jaar woont hij in Lemberg / Lviv / Lwów / Lvov (west-Oekraïne), als chroniqeur van de terugkeer van Midden-Europa. Afgelopen jaar verscheen het boek "De Joden van Lemberg". Werkt momenteel aan een boek over de toekomst van Lviv. Luister, huur me in voor een opdracht, of als stadsgids: mdriebergen AT hotmail.com 0038 098 316 3233 of @3bergen

donderdag 30 december 2010

Fundering 4

“De oliebollen waren heerlijk. De helft van de opbrengst gaat naar de zigeuners in Oekraïne” las ik vandaag in een tweet. Ze kunnen het gebruiken! Tegen bizarre weersomstandigheden helpt geen enkele bouwtechniek – hoe vernuftig ook. We prijzen hen om het fundament. Denken dat het toch nooit wat wordt, vanwege de ‘mentaliteit’ –tenzij we die veranderen met onderwijs? Uitwisselingsprojecten? Evangelisatie? We raken altijd in de war, zodra we het woord ‘zigeuner’ horen. Misschien ikzelf wel het meest, trouwens. De komende dagen verschuil ik me achter een grote berg oliebollen (en ver boven ons hoofd schuddebuikt Iemand van het lachen).
Foto: Frank van Delft

1 opmerking:

  1. Hoi Michiel,

    Ik kan nergens een mailadres van je vinden, en je volgt mij niet op Twitter (dus geen DM voor mij), dus dan maar op deze manier:

    In het voorjaar kom ik naar Oekraïne. Mag ik je in dat kader wat vragen stellen per mail bijvoorbeeld?

    Groet,

    Henriëtte
    @Henriettezegt
    mailhenriette@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen

Waarom Lviv?

Mijn foto
Lviv - Lvov - Lwów - Lemberg - Leopolis, Galicië, Ukraine
Lviv is het centrum van alles. Wie het aandurft in de spiegel van Lviv te kijken, zal misschien Europa kennen. De inwoners van Lviv zijn Europese burgers onder een Moskou-gezinde regering. Zij zijn katholiek en pausgezind, maar leven naar de oosterse riten. Hier wonen voormalige Sovjetburgers in de teloorgang van Weense architectuur. Hier zijn de bouwlieden van de rijkdom - Polen en Galicische joden - van de aardbodem weggevaagd. Maar de gebouwen staan er nog, op de grove kartelrand van het westerse Europa – in het grensland bij uitstek: Oekraïne. Het zijn Europeanen die hier wonen. In de angstvallige hoop dat hun Lviv - na het EK Voetbal 2012 - opnieuw de poort naar het Oosten zal worden. In Lviv kijk ik in de spiegel. Zal ik verhalen over wat ik zie. Op deze blog, met filmpjes, in kranten, weekbladen en op de radio. Over de dramatische geschiedenis, het moeizame heden, maar ook over grote verwachtingen. Over de omgang met erfgoed, de nabije grens met Europa, het harde bestaan en... wat we eigenlijk met hen te maken hebben, met die Oekraïners. Of zij met ons. Hoe dan ook, met het oog op Lviv/Lemberg richt ik de blik op Europa.. op onszelf.

Twitter

Volgers